S účinnosťou od 1.1.2015 novelou zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov došlo k zmene ustanovenia § 21 ods. 1 písm. h), podľa ktorého sa do daňových výdavkov zahŕňajú výdavky na reklamné predmety.
Výdavky na reklamné predmety môžu byť daňovým výdavkom ovplyvňujúcim základ dane daňovníka iba v prípade, že sa jedná o reklamné predmety v hodnote neprevyšujúcej 17 eur za jeden predmet. Zákon nestanovuje povinnosť označovať reklamné predmety obchodným menom alebo ochrannou známkou daňovníka.
Reklamným predmetom sú aj:
• tabakové výrobky (do sumy nepresahujúcej 17 eur za jeden výrobok), ale iba u daňovníka, u ktorého je výroba tabakových výrobkov hlavným predmetom činnosti,
• víno (do sumy nepresahujúcej 17 eur za jeden predmet), najviac však vo výške 5 % z vykázaného základu dane daňovníka za príslušné zdaňovacie obdobie, okrem daňovníka, u ktorého je výroba vína hlavným predmetom činnosti; (u daňovníka, u ktorého je výroba vína hlavným predmetom jeho činnosti, sa považuje poskytnutie vína ako reklamného predmetu za daňový výdavok v neobmedzenej výške, pričom podmienka reklamného predmetu neprevyšujúceho sumu 17 eur musí byť dodržaná,)
• ostatné alkoholické nápoje (okrem vína), ale iba u daňovníka, u ktorého je výroba alkoholických nápojov hlavným predmetom činnosti, ak ide o predmety nepresahujúce sumu 17 eur.
Vínom sa rozumie alkoholický nápoj definovaný v § 4 ods. 3 zákona č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov, a to
– tiché víno
– šumivé víno
– tichý fermentovaný nápoj
– šumivý fermentovaný nápoj
Upozornenie: Za reklamný predmet sa nepovažujú darčekové reklamné poukážky!
Fyzická osoba, u ktorej nie je výroba vína hlavným predmetom činnosti a ktorá zaúčtuje (zaeviduje) do daňových výdavkov v zdaňovacom období 2015 sumu výdavkov na víno ako na reklamné predmety presahujúcu 5 % z vykázaného základu dane, upraví základ dane v daňovom priznaní k dani z príjmov prostredníctvom položky zvyšujúcej základ dane (znižujúcej stratu) na riadku 41 daňového priznania typu B.
U daňovníka – právnickej osoby sa výdavky na reprezentáciu, výdavky na predmety, ktoré sa nepovažujú za reklamný predmet a výdavky na reklamný predmet, ktorého hodnota prevyšuje 17 eur za jeden predmet, uvádzajú na riadku 6 tabuľky A daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby (sumárny riadok 17 tabuľky A sa prenáša na riadok 130 daňového priznania). Právnická osoba, u ktorej nie je výroba alkoholických nápojov predmetom činnosti, sumu výdavkov za víno poskytované ako reklamný predmet prevyšujúcu 5 % základu dane uvedeného na riadku 301 daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby uvádza na riadku 304 daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby.
Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR