Zákon o dani z príjmov bol počas roka niekoľkokrát novelizovaný. Niektoré legislatívne zmeny nadobudli účinnosť počas roka 2022, najrozsiahlejšia časť zmien nadobúda účinnosť od 1. 1. 2023 a niektoré zmeny majú odloženú účinnosť od 1.1.2024.
Schválené zmeny sú zamerané predovšetkým na oblasti:
- daňové dopady na dani z príjmov fyzických osôb v súvislosti so zavedením celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu,
- oslobodenie vybraných príjmov u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti,
- daňový bonus na vyživované dieťa,
- daňové zvýhodnenia so zámerom zlepšenia prostredia štátom podporovaného nájomného bývania,
- oslobodenie príjmov fyzických osôb z predaja pozemkov nadobudnutých v rámci tzv. komasácie,
- závislých osôb a úpravu pravidiel transferového oceňovania,
- zdroje príjmov nerezidentov, spresnenie určovania základu dane nerezidentov a stálych prevádzkarní nerezidentov,
- pohľadávky voči dlžníkom v preventívnej reštrukturalizácii,
- zavedenie nového pravidla o obmedzení úrokových nákladov,
- pri novoustanovenom odvode z nadmerných príjmov a pri novoustanovenom solidárnom príspevku sa určujú kritériá pre zahrnutie do základu dane a uplatnenie v daňových výdavkoch.
Nižšie prinášame prehľad niektorých najvýznamnejších legislatívnych zmien.
- Zmeny účinné od 1.7.2022
- Štátom podporované nájomné bývanie
- Zámerom zákona č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov je vytvoriť prostredie, ktoré umožní výstavbu štátom podporovaného nájomného bývania s regulovanou výškou nájomného a zárukou dlhodobého bývania. Cieľom legislatívnych zmien v zákone o dani z príjmov je prispieť k zlepšeniu prostredia na výstavbu štátom podporovaného nájomného bývania.
- Daňové výdavky zamestnávateľa sa rozširujú o dobrovoľný príspevok zamestnávateľa zamestnancovi na štátom podporované nájomné bývanie podľa § 152c Zákonníka práce.
- Medzi oslobodené príjmy zamestnanca zo závislej činnosti sa dopĺňa príjem z príspevku od zamestnávateľa na štátom podporované nájomné bývanie podľa § 152c Zákonníka práce.
- Daňový bonus na vyživované dieťa
- Do 30.6.2022 sa pri uplatňovaní daňového bonusu na vyživované dieťa postupovalo podľa § 33 zákona o dani z príjmov v znení účinnom k 30.6.2022.
- Zákonom č. 232/2022 Z. z. o financovaní voľného času dieťaťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa s účinnosťou od 1.7.2022 zmenili pravidlá pri uplatnení daňového bonusu na vyživované dieťa.
- Pri uplatňovaní daňového bonusu na vyživované dieťa v 2. polroku 2022 postupuje daňovník spôsobom podľa prechodného ustanovenia § 52zzn ods. 2 až 14 (k zmenám od 1.7.2022), ak nie je vyšší nárok na daňový bonus vypočítaný spôsobom podľa § 33 v znení účinnom do 30.6.2022.
- V období 2. polroka 2022 daňovník, ak je to pre neho výhodnejšie než uplatňovanie sumy podľa § 33 ods. 1 zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 30.6.2022, uplatňuje daňový bonus na vyživované dieťa podľa prechodného ustanovenia § 52zzn ods. 3, a to vo výške 40 eur mesačne pre vyživované dieťa nad 15 rokov veku a 70 eur mesačne pre vyživované dieťa do 15 rokov, ak sa mu neposkytuje dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa podľa § 4 ods. 3 písm. c) zákona č. 544/2010 Z. z.
- Zavádza sa limit nároku na daňový bonus pripadajúci na 2. polrok 2022 výškou ustanoveného percenta z polovice základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 alebo ich súčtu v závislosti od počtu detí daňovníka.
- Upravuje sa postup zamestnávateľa pri výpočte priznaného daňového bonusu na vyživované dieťa v priebehu jednotlivých kalendárnych mesiacov počas 2. polroka 2022.
- Zákonom č. 496/2022 Z. z. došlo k ďalším legislatívnym úpravám pri daňovom bonuse na vyživované dieťa pripadajúcom na 2. polrok 2022, ak sa mení počet vyživovaných detí. V súlade s prechodnými ustanovením § 52zzn ods. 15 zákona o dani z príjmov sa spresnený postup použije už pri podaní daňového priznania za rok 2022, alebo pri vykonaní ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za rok 2022.
- Zmeny účinné od 1.9.2022
- Oslobodenie príjmov fyzických osôb z predaja pozemkov nadobudnutých komasáciou
- V súvislosti so zmenami v zákone č. 330/1991 o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov sa zavádzajú špecifické podmienky pre oslobodenie príjmov fyzickej osoby z predaja pozemkov nadobudnutých v rámci vyrovnania podľa § 11 zákona č. 330/1991 Zb. [pri tzv. komasácii (scelení) pozemkov]. Do päťročnej lehoty od nadobudnutia pozemkov po deň predaja sa započítava aj doba pôvodne vlastnených pozemkov, ktoré podliehali vyrovnaniu podľa § 11 zákona č. 330/1991 Zb.
- Zmeny účinné od 1.1.2023
Daň z príjmov fyzickej osoby
- Účasť fyzickej osoby v celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte
- Na celoeurópsky osobný dôchodkový produkt podľa zákona č. 129/2022 Z. z. a Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2019/1238 o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte v platnom znení (PEPP) sa uplatňuje rovnaký daňový režim ako pri príspevkoch účastníkov doplnkového dôchodkového sporenia a dávkach z doplnkového dôchodkového sporenia.
- Plnenia plynúce fyzickej osobe (účastníkovi) z celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu sú považované za zdaniteľný príjem z kapitálového majetku, z ktorých sa daň vyberá zrážkou.
- Príspevky účastníka na celoeurópsky osobný dôchodkový produkt podľa zákona č. 129/2022 Z. z. alebo podľa zahraničných právnych predpisov rovnakého alebo porovnateľného druhu môžu vstupovať do nezdaniteľnej časti základu dane podľa § 11 ods. 8 zákona o dani z príjmov za rovnakých podmienok a pri rovnakom spôsobe preukazovania ako iné príspevky, ktoré vstupujú do tejto nezdaniteľnej časti.
- Oslobodenie od dane z príjmov fyzickej osoby z vybraných príjmov plynúcich poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti
- Oslobodzuje sa hodnota ubytovania a dopravy poskytnutá od držiteľa poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti v súvislosti s jeho účasťou na sústavnom vzdelávaní podľa § 42 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
- Daňový bonus na vyživované dieťa
- Daňový bonus na vyživované dieťa podľa § 30 ods. 1 zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1.1.2023 sa určí prvýkrát až za kalendárny mesiac január 2025. Pre vyživované dieťa s dovŕšeným 15. rokom veku je ustanovený vo výške 50 eur mesačne a pre vyživované dieťa do 15 rokov vo výške 100 eur mesačne, ak sa neposkytuje dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa podľa osobitného predpisu [podľa § 4 ods. 3 písm. c) zákona č. 544/2010 Z. z.].
- V období január 2023 až december 2024 sa sumy daňového bonusu na vyživované dieťa ustanovujú v § 52zzp ods. 4 zákona o dani z príjmov, a to 50 eur mesačne pre vyživované dieťa s dovŕšeným 18. rokom veku a 140 eur mesačne pre vyživované dieťa do 18 rokov, ak sa neposkytuje dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa podľa § 4 ods. 3 písm. c) zákona č. 544/2010 Z. z.
- Upravuje sa limit nároku na daňový bonus výškou ustanoveného percenta základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2, alebo ich súčtu v závislosti od počtu detí daňovníka.
- Daňovníkovi sa umožňuje na účely daňového bonusu na vyživované dieťa v prípade, ak jeho základ dane (čiastkový základu dane) z príjmov podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2, alebo ich úhrn nepostačuje na uplatnenie sumy daňového bonusu ustanoveného v § 33 ods. 1 zákona o dani z príjmov (pre roky 2023 a 2024 pôjde o sumy ustanovené v § 52zzp ods. 4 zákona o dani z príjmov), dopočítať k svojmu vymedzenému základu dane aj vymedzený základ dane druhej oprávnenej osoby, ktorá žije v domácnosti s vyživovaným dieťaťom. Toto dopočítanie vykoná sám daňovník výlučne cez daňové priznanie. Prvýkrát sa takto postupuje za zdaňovacie obdobie 2023.
- Nerezident rovnako môže pre účely daňového bonusu pripočítať aj základ dane druhej oprávnenej osoby, ktorá s ním vyživuje dieťa, ale len v prípade, ak aj táto druhá oprávnená osoba splnila podmienku uvedenú v § 33 ods. 9 zákona o dani z príjmov (úhrn zdaniteľných príjmov zo zdrojov na území SR v príslušnom zdaňovacom období tvorí najmenej 90 % zo všetkých príjmov tohto daňovníka).
- Bola ustanovená zásada, v zmysle ktorej v prípade, ak zamestnávateľ priznal daňovníkovi v priebehu zdaňovacieho obdobia vyšší nárok na daňový bonus podľa zákona o dani z príjmov ako mu vznikne pri prepočítaní po skončení zdaňovacieho obdobia, daňovník nestráca nárok na už priznaný daňový bonus.
- V súvislosti s daňovým bonusom na vyživované dieťa sa doplnili povinné náležitosti uvádzané v tlačive „Hlásenie o vyúčtovaní dane…“.
Spoločné ustanovenia pre fyzické osoby a právnické osoby
- Závislé osoby a transferové oceňovanie
- Ekonomické prepojenie na účely posúdenia závislých osôb v nadväznosti na určenie 25 % – ného priameho, nepriameho alebo odvodeného podielu sa rozširuje o spočítavanie podielov blízkych osôb.
- V základných pojmoch podľa § 2 sa pojem „zahraničná závislá osoba“ nahrádza pojmom „ekonomické prepojenie“, ktoré sa rozširuje aj o ekonomické prepojenie stálych prevádzkarní.
- Dopĺňa sa negatívne vymedzenie „kontrolovanej transakcie“, za ktorú sa nepovažuje závislá činnosť, z ktorej príjmy spadajú pod § 5 zákona o dani z príjmov.
- Spresňujú sa pravidlá pri tzv. primárnej úprave základu dane rozdelením pravidiel do dvoch samostatných bodov so zámerom predísť zámene významu týchto pravidiel. Ďalej sa dopĺňa definícia významnej kontrolovanej transakcie s očakávaním zníženia administratívnej záťaže daňovníkov. Zistenie základu dane v prípadoch zahrnovania nákladov vynaložených inou osobou v prospech daňovníka sa zosúlaďuje s metodikou podľa Smernice OECD o transferovom oceňovaní pre nadnárodné spoločnosti a správu daní, ktorá bola aktualizovaná v roku 2017.
- Umožňuje sa korešpondujúca úprava základu dane na základe podaného oznámenia aj v prípadoch, ak primárna úprava základu dane je vykonaná u právnickej osoby, ktorá je rezidentom SR a protistranou kontrolovanej transakcie je stála prevádzkareň nerezidenta umiestnená na území SR.
- Z dôvodu právnej istoty sa pri zisťovaní spôsobu určenia cien a podmienok na účely primárnej úpravy základu dane dopĺňa použitie metodiky OECD pre transferové oceňovanie, ako aj možnosť správcu dane použiť na zistenie rozdielu štatistickú metódu, a to strednú hodnotu (medián) určenú z nezávislých porovnateľných hodnôt.
- Dopĺňa sa pre správcu dane možnosť rozhodnúť o bilaterálnych alebo multilaterálnych odsúhlaseniach použitia metódy ocenenia, po dohode s kompetentným orgánom zahraničnej daňovej správy, aj na viac ako päť zdaňovacích období.
- Daňovník môže predkladať dokumentáciu o kontrolovaných transakciách najprv v cudzom jazyku.
- Daňovníci s obmedzenou daňovou povinnosťou
- Rozširuje sa okruh príjmov nerezidentov zo zdrojov na území SR o výnosy z komerčných dlhopisov pri zachovaní oslobodenia podľa § 13 ods. 2 písm. f) zákona o dani z príjmov.
- Pre nerezidentov, ktorí nevedú účtovníctvo podľa slovenských právnych predpisov, sa dopĺňajú východiská pre zisťovanie základu dane v § 17 ods. 1 zákona o dani z príjmov. Umožňuje sa, aby vychádzali zo svojej zahraničnej evidencie, a to aj na akruálnom princípe.
- Spresňuje a dopĺňa sa postup zisťovania základu dane nerezidenta, ktorý vykonáva svoju činnosť na území SR prostredníctvom stálej prevádzkarne. Tiež sa dopĺňa dokumentačná povinnosť, ktorej obsah a rozsah určí Ministerstvo financií SR.
- Položky vstupujúce do základu dane po zaplatení
- Odvod z nadmerných príjmov, ktorý bol ustanovený zákonom č. 433/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike“), sa zahrnie do základu dane až po zaplatení.
- Zmeny v daňových výdavkoch
- Daňové výdavky na odpis pohľadávky zo zákonných dôvodov sa dopĺňajú o nový dôvod, a to o zánik pohľadávky, alebo jej časti, voči dlžníkovi v preventívnej reštrukturalizácii.
- Ustanovujú sa pravidlá pre daňové výdavky na tvorbu opravných položiek k pohľadávkam voči dlžníkom v preventívnej reštrukturalizácii.
- Mení sa zahrnovanie technických rezerv vytváraných v poisťovníctve do daňových výdavkov z dôvodu prijatia nového medzinárodného štandardu pre finančné výkazníctvo IFRS 17 – Poistné zmluvy, ktorý nahrádza dočasný IFRS 4 – Poistné zmluvy. V tejto súvislosti je potrebné upozorniť aj na prechodné ustanovenie, v zmysle ktorého sa vzniknuté rozdiely zahrnú do základu dane rovnomerne v dvoch po sebe nasledujúcich zdaňovacích obdobiach počnúc zdaňovacím obdobím začínajúcim najskôr 1.1.2023.
- Daňovníci, ktorým vznikajú výdavky (náklady) na odvod z nadmerných príjmov podľa § 25a až § 25k zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike alebo na solidárny príspevok podľa zákona č. 519/2022 Z. z. o solidárnom príspevku z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií a o doplnení niektorých zákonov, môžu tieto výdavky (náklady) uplatniť v daňových výdavkoch.
- Registračná a oznamovacia povinnosť
- Už legislatívou prijatou v roku 2020 sa ustanovila automatická registrácia daňovníkov, ale jej účinnosť bolo niekoľkokrát odkladaná. Od 1.1.2023 sa prechádza na automatickú registráciu daňovníkov k dani z príjmov fyzickej osoby alebo k dani z príjmov právnickej osoby podľa § 49a zákona o dani z príjmov.
- Správca dane zaregistruje daňovníka, tak fyzickú osobu, ako aj právnickú osobu, na základe údajov z registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci (ďalej len „register“).
- O registráciu naďalej žiada fyzická osoba, ktorá nie je vedená v registri a začala vykonávať inú samostatnú zárobkovú činnosť alebo prenajala nehnuteľnosť na území SR okrem pozemku.
- Ak dochádza k zmenám skutočností zakladajúcim povinnosť registrácie, alebo ak nastanú skutočnosti, ktoré majú za následok zrušenie registrácie, daňovník má oznamovaciu povinnosť.
- Zmeny účinné od 1.1.2024
- Zavedenie pravidla o obmedzení úrokových nákladov
- V novom § 17k zákona o dani z príjmov sa transponuje článok 4 Smernice Rady (EÚ) 2016/1164, ktorou sa stanovujú pravidlá proti praktikám vyhýbania sa daňovým povinnostiam, ktoré majú priamy vplyv na fungovanie vnútorného trhu.
- Účelom je obmedzenie čistých úrokových nákladov u právnických osôb, ak ich suma presiahne 3 mil. eur vrátane (tzv. bezpečný prístav), pričom sa vymedzuje, čo sa rozumie čistými úrokovými nákladmi na účely tohto pravidla. Tiež sa určuje okruh daňovníkov, na ktorých sa nové pravidlo nevzťahuje.
- Pravidlo sa uplatní prednostne pred pravidlami nízkej kapitalizácie podľa § 21a zákona o dani z príjmov, a preto je táto zásada doplnená aj do § 21a.