Dňa 23. októbra 2018 a dňa 29. novembra 2018 boli schválené novely zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len spoločne „novela“). Prinášame vám prehľad zmien, ktoré novela zavádza a ktoré nadobúdajú účinnosť od 1. januára 2019.
Hlavné zmeny zákona o DPH od 1. januára 2019
1) Zrušenie zábezpeky na DPH
2) Zmena definície obratu
3) Zavedenie zníženej sadzby DPH na ubytovacie služby
4) Zmena v zdaňovaní cezhraničného finančného lízingu
5) Zavedenie špeciálnej právnej úpravy zdaňovania poukazov (s účinnosťou od 1. októbra 2019)
6) Zmena v mieste dodania telekomunikačných služieb, služieb rozhlasového a televízneho vysielania a elektronických služieb a zmeny v osobitnej úprave MOSS
7) Zásadné zmeny v ustanoveniach týkajúcich sa oslobodenia od DPH pri dodaní stavby alebo jej časti a pri prenájme nehnuteľnosti
8) Zavedenie korekčného mechanizmu v súvislosti so zmenou rozsahu použitia hnuteľného majetku na podnikanie a na iný účel ako na podnikanie
9) Prenos daňovej povinnosti pri dodaní poľnohospodárskych plodín a tovarov z kovov sa neuplatní na tie dodávky, ku ktorým je vyhotovená zjednodušená faktúra
10) Spresnenie daňového zaobchádzania s investičným majetkom, ktorý platiteľ dane nadobudol formou finančného lízingu
11) Spresnenie definície, čo všetko je potrebné rozumieť pod bezodplatným dodaním tovaru, ktoré podlieha zdaneniu
1) Zrušenie zábezpeky na DPH
Zábezpeka na DPH pre žiadateľov o registráciu na DPH bola zavedená ako jedno z opatrení na boj proti podvodom na DPH s účinnosťou od 1. októbra 2012. Keďže tento inštitút už viac nie je potrebný, novela vypúšťa zo zákona ustanovenie týkajúce sa zábezpeky na DPH.
Rozhodnutia o zložení zábezpeky na DPH vydané do 31. decembra 2018 sa zrušujú.
Daňový úrad peňažnú zábezpeku alebo jej časť zloženú peňažnými prostriedkami na účet daňového úradu, ktorá do 31. decembra 2018 nebola použitá na úhradu nedoplatku na dani, vráti do 28. februára 2019.
2) Zmena definície obratu
Podľa starej definície obratu „sa obratom rozumejú výnosy (príjmy) bez dane z dodávaných tovarov a služieb v tuzemsku okrem hodnoty tovarov a služieb, ktoré sú oslobodené od dane podľa § 28 až 36 a podľa § 40 až 42. …“
Dôvodom zmeny definície obratu je zabezpečenie jednotného postupu pri sledovaní obratu pre zdaniteľné osoby, ktoré vedú jednoduché účtovníctvo a pre zdaniteľné osoby, ktoré vedú podvojné účtovníctvo.
Zdaniteľná osoba účtujúca v sústave JÚ zahŕňala do obratu sumu prijatých platieb vrátane prijatého preddavku (zálohy).
Zdaniteľná osoba účtujúca v sústave PÚ zahŕňala do obratu výnosy z dodaných tovarov a služieb, zálohy – nie.
Nová definícia obratu od 1. januára 2019:
Obratom sa rozumie hodnota bez dane dodaných tovarov a služieb v tuzemsku okrem hodnoty tovarov a služieb, ktoré sú oslobodené od dane podľa § 28 až 36 a podľa § 40 až 42. …
✓ Do obratu sa po novom bude zahŕňať reálna hodnota dodaných tovarov a služieb, ktorá predstavuje protihodnotu v čase ich dodania.
✓ Do obratu sa po novom nezahrnú platby, ktoré boli prijaté pred dodaním tovaru alebo služby.
3) Zavedenie zníženej sadzby DPH na ubytovacie služby
Rozširuje sa zoznam služieb so zníženou sadzbou dane.
Kód štatistickej klasifikácie produktov podľa činnosti (CPA): 55 – ubytovacie služby
4) Zmena v zdaňovaní cezhraničného finančného lízingu
Z dôvodu, že pojem finančný lízing, ktorý je dodaním tovaru v zmysle článku 14 ods. 1 písm. b) Smernice Rady 2006/112/ES, má byť v členských štátoch EÚ vykladaný jednotne, nie je potrebné zachovanie pravidla, na základe ktorého poskytovateľ cezhraničného finančného lízingu prispôsobí zdaňovanie predmetného lízingu v závislosti od legislatívy platnej v členskom štáte príjemcu (nájomcu), a preto sa predmetné ustanovenie novelou zo zákona vypúšťa.
5) Zavedenie špeciálnej právnej úpravy zdaňovania poukazov (s účinnosťou od 1. októbra 2019)
Smernicou Rady (EÚ) 2016/1065 došlo k zavedeniu nových pravidiel uplatňovania DPH pri dodaniach tovarov a služieb, ktoré sa dodávajú za poukazy. Cieľom týchto nových pravidiel je zabezpečiť spoľahlivé a jednotné zaobchádzanie vo všetkých členských štátoch EÚ tak, aby sa eliminovali negatívne javy v podobe narúšania hospodárskej súťaže, dvojitého zdanenia alebo nezdanenia.
Dávame do pozornosti!
- Nové pravidlá týkajúce sa zaobchádzania s poukazmi sa nebudú vzťahovať na nástroje, ktoré oprávňujú držiteľa na zľavu pri nákupe tovaru alebo služieb.
- Nedochádza k žiadnej zmene v zaobchádzaní s cestovnými lístkami, vstupenkami do kín, múzeí, poštovými známkami a podobnými nástrojmi.
- Poukazy nie sú platobným nástrojom.
- Poukazy môžu mať fyzickú alebo elektronickú podobu.
Poukazom je nástroj, s ktorým je spojená povinnosť prijať ho ako protihodnotu alebo jej časť za dodanie tovaru alebo dodanie služby a na ktorom alebo v súvisiacej dokumentácii k nemu je uvedený tovar alebo služba, ktoré sa majú dodať, alebo totožnosť možných dodávateľov vrátane podmienok použitia tohto nástroja.
Pokiaľ ide o jednoúčelový poukaz, pri ktorom v čase jeho vystavenia bude známe miesto dodania tovaru alebo miesto dodania služby, na ktoré sa poukaz vzťahuje, a daň splatná z tohto tovaru alebo služby, tak každý prevod jednoúčelového poukazu uskutočnený zdaniteľnou osobou, ktorá koná vo vlastnom mene, sa považuje za dodanie tovaru alebo dodanie služby, na ktoré sa poukaz vzťahuje. Skutočné odovzdanie tovaru alebo skutočné dodanie služby za jednoúčelový poukaz sa nepovažuje za samostatnú transakciu.
Pokiaľ ide o viacúčelový poukaz, pri ktorom v čase vystavenia nebude známa niektorá zo skutočností, umožňujúca určiť jednoznačné daňové zaobchádzanie z hľadiska DPH, tak predmetom dane je až skutočné odovzdanie tovaru alebo skutočné dodanie služby ich dodávateľom výmenou za viacúčelový poukaz. Každý prechádzajúci prevod tohto viacúčelového poukazu nie je predmetom dane.
6) Zmena v mieste dodania telekomunikačných služieb, služieb rozhlasového a televízneho vysielania a elektronických služieb a zmeny v osobitnej úprave MOSS
Miestom dodania vybraných digitálnych služieb pre nezdaniteľné osoby je miesto, kde je usadený príjemca týchto služieb. Ukázalo sa však, že pre príležitostných poskytovateľov, ktorí vybrané digitálne služby poskytujú nezdaniteľným osobám usadeným v niektorom z členských štátov EÚ, spôsobujú takto nastavené pravidlá problémy spočívajúce v neúmernom administratívnom zaťažení.
Novela zákona dáva takýmto poskytovateľom právo rozhodnúť sa, že miestom dodania vybraných digitálnych služieb bude členský štát, v ktorom je ich poskytovateľ usadený, a to za splnenia podmienky, že
- poskytovateľ je usadený len v jednom členskom štáte
- a hodnota dodávaných digitálnych služieb bez dane nepresiahne sumu 10 000 eur v prebiehajúcom kalendárnom roku a ani v bezprostredne predchádzajúcom kalendárnom roku.
7) Zásadné zmeny v ustanoveniach týkajúcich sa oslobodenia od DPH pri dodaní stavby alebo jej časti a pri prenájme nehnuteľnosti
Novelou zákona dochádza k dvom zásadným zmenám, a to v právnej úprave zdaňovania dodania stavby a v právnej úprave zdaňovania prenájmu nehnuteľností.
Prvá zásadná zmena sa týka obmedzenia práva voľby pri dodaní stavby alebo jej časti, ktorá spĺňa podmienky na oslobodenie od dane. Platiteľ dane pri dodaní stavby alebo časti stavby oslobodenej od dane (po uplynutí
5-ročnej lehoty pre sledovanie oslobodenia), ktorá je určená na bývanie (rodinný dom, byt, bytový apartmán), nebude môcť využiť voľbu zdanenia tejto nehnuteľnosti.
V prípade predaja nehnuteľnosti určenej na bývanie po uplynutí 5 rokov od kolaudácie (s oslobodením od dane) a pred uplynutím obdobia na úpravu odpočítanej DPH (obdobie na úpravu odpočítanej DPH pri nehnuteľnosti je 20 rokov) bude platiteľ dane povinný upraviť DPH odpočítanú z nadobudnutia nehnuteľnosti (vrátiť DPH do štátneho rozpočtu).
Druhá zásadná zmena spočíva v obmedzení práva voľby na zdanenie prenájmu nehnuteľnosti, ktorá je určená na bývanie. Bez ohľadu na postavenie príjemcu (nájomcu) bude platiteľ dane vždy povinný uplatniť oslobodenie od dane pri nájomnom, ak je predmet nájmu určený na bývanie.
Táto zmena sa bude vzťahovať na zmluvy o nájme nehnuteľnosti uzatvorené po 31. decembri 2018, na základe ktorých bola nehnuteľnosť odovzdaná do užívania po 31. decembri 2018.
Zároveň sa po novom stanovujú podmienky na oslobodenie od dane pri dodaní stavby alebo časti stavby. Zachované ostáva 5-ročné obdobie, v rámci ktorého platiteľ dane nemôže uplatniť oslobodenie od dane na dodanú stavbu.
Novela ale do zákona zavádza, že zdaneniu bude podliehať nielen dodanie novej stavby (pokiaľ neuplynie 5 rokov od jej prvej kolaudácie alebo prvého užívania stavby), ale aj dodanie staršej stavby, pri ktorej došlo k zmene účelu používania, avšak len za predpokladu, že náklady na stavebné práce predstavovali najmenej 40 % hodnoty stavby pred začatím stavebných prác, a taktiež dodanie zrekonštruovanej stavby za predpokladu, že stavebné práce predstavovali najmenej 40 % z hodnoty stavby pred začatím prác. Uplatnenie oslobodenia od dane pri uvedených stavbách bude možné až po uplynutí 5 rokov od kolaudácie vzťahujúcej sa na zmenu účelu používania stavby alebo na rekonštrukciu predmetnej stavby.
Obdobné podmienky oslobodenia od dane novela osobitne stanovuje pri dodaní časti stavby, ktorou je jednotlivý byt, jednotlivý apartmán alebo jednotlivý nebytový priestor.
8) Zavedenie korekčného mechanizmu v súvislosti so zmenou rozsahu použitia hnuteľného majetku na podnikanie a na iný účel ako na podnikanie
Doterajšia právna úprava umožňovala upraviť odpočítanú daň iba pri nehnuteľnom majetku, pri ktorom došlo k zmene rozsahu použitia na účely podnikania, ako aj na iný účel ako na podnikanie. Chýbali pravidlá, ktoré by umožnili po prvotnom odpočítaní dane upraviť odpočítanú daň pri hnuteľnom majetku.
Úprava odpočítanej DPH podľa novelou zavedeného ustanovenia sa vzťahuje len na tie hnuteľné veci, ktorých obstarávacia cena bez dane alebo vlastné náklady sú 3 319,39 eur a viac a ktorých doba použiteľnosti je dlhšia ako jeden rok.
9) Prenos daňovej povinnosti pri dodaní poľnohospodárskych plodín a tovarov z kovov sa neuplatní na tie dodávky, ku ktorým je vyhotovená zjednodušená faktúra
Podľa zákona o DPH v znení účinnom do 31. decembra 2017 sa prenos daňovej povinnosti pri dodaní poľnohospodárskych plodín (kapitola 10 a 12 Spoločného colného sadzobníka) a tovarov z kovov (kapitola 72 a položky 7301, 7308 a 7314 Spoločného colného sadzobníka) uplatnil na tie dodávky uvedených tovarov, pri ktorých základ dane (cena bez DPH) uvedený na faktúre bol 5 000 eur a viac. Novelou účinnou od 1. januára 2018 sa limit 5 000 eur vypustil, čo spôsobilo v praxi problémy vtedy, ak platiteľ dane ako kupujúci dostal o nákupe týchto tovarov doklad z elektronickej registračnej pokladnice (ERP). Na rozdiel od riadnej faktúry nie je na doklade z ERP uvedená identifikácia odberateľa, t. j. nie je tam uvedené jeho meno a priezvisko resp. názov, jeho identifikačné číslo DPH, adresa sídla a nie je tam uvedená ani informácia „prenesenie daňovej povinnosti“, čo je podstatnou náležitosťou pri uplatňovaní prenosu daňovej povinnosti.
V záujme odstránenia týchto problémov sa novelou účinnou od 1. januára 2019 vylučuje prenos daňovej povinnosti pri dodaní poľnohospodárskych plodín a tovarov z kovov, pri ktorom je vyhotovená zjednodušená faktúra.
10) Spresnenie daňového zaobchádzania s investičným majetkom, ktorý platiteľ dane nadobudol formou finančného lízingu
Novelou sa spresňuje znenie ustanovení pre prípad povinnej úpravy odpočítanej dane pri zmene účelu použitia investičného majetku, ktorý platiteľ dane nadobudol formou finančného lízingu.
Obstarávacou cenou sa bude rozumieť aj suma splátok, ktoré platiteľ dane zaplatil pri obstaraní majetku formou finančného lízingu a momentom začatia plynutia 20-ročného obdobia na úpravu odpočítanej dane je odovzdanie investičného majetku platiteľovi dane do nájmu.
11) Spresnenie definície, čo všetko je potrebné rozumieť pod bezodplatným dodaním tovaru, ktoré podlieha zdaneniu
Ustanovenie sa spresňuje, aby bolo jednoznačné, že pri bezodplatnom dodaní tovaru, pri kúpe alebo vytvorení ktorého nebol uplatnený odpočet DPH, podliehala povinnosti odviesť DPH len tá súčasť tovaru, ktorá bola následne po kúpe alebo vytvorení zhodnotená a pri ktorej sa uplatnilo odpočítanie DPH.
Všimnite si aj tieto ďalšie zmeny a doplnenia zákona o DPH
- Doplnenie osoby, ktorá má osobitný vzťah k platiteľovi dane na účely stanovenia základu dane o člena združení alebo družstiev
- Zjednodušenie procesu vrátenia dane cestujúcim pri vývoze tovaru s možnosťou použitia elektronických prostriedkov a stanovenie nového limitu vo výške 100 eur
- Rozšírenie povinných údajov vo vedení záznamov
- Zdaniteľné osoby, ktoré nemajú sídlo ani prevádzkareň na území EÚ, môžu uplatňovať osobitnú úpravu podľa § 68a aj v prípadoch, ak sú v tuzemsku registrovaní podľa § 5 alebo sú identifikovaní pre daň v inom členskom štáte
- Zahraničné osoby, ktoré nie sú usadené na území EÚ, sú povinné vystavovať faktúry podľa zákona o DPH, ak uskutočňujú dodanie tovaru alebo služby v tuzemsku
- Pri oneskorenej registrácii správca dane vráti daň vo výške zistenej na základe vykonanej daňovej kontroly
- Odvod dane z majetku pri zrušení registrácie nemôže byť vyšší ako uplatnený odpočet dane
- Vypustenie odkazov v zákone na Obchodný zákonník pokiaľ ide o pojem „samostatná organizačná zložka“