Vláda SR na svojom 20 rokovaní dňa 7.júla 2021 schválila návrh zákona, ktorým sa okrem iných zákonov mení a dopĺňa aj zákon č.563/2009 Z.z. o správe daní (Daňový poriadok) ako aj zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej „zákon o DPH“). Predmetný balík zákonov (parlamentná tlač 627) by po úspešnom absolvovaní celého legislatívneho predpisu (v súčasnosti prešiel prvým čítaním) mal zmeniť ním dotknuté daňové predpisy v troch etapách a to 15. novembrom 2021, prvým januárom 2022 a 1. júlom 2022.
Nižšie Vám prinášame prehľad niektorých najvýznamnejších úprav zákona o DPH a Daňového poriadku, ktoré sú zamerané na boj proti daňovým únikom s plánovanou účinnosťou od 15. novembra 2021 a 1. januára 2022
Daňový poriadok
Opatrenia zamerané na zlepšenie plnenia daňových povinností:
✓ Zavedenie tzv. verejného indexu daňovej spoľahlivosti
Dôvod zavedenia:
• Nahradenie existujúceho indexu daňovej spoľahlivosti.
• Nový index daňovej spoľahlivosti bude zverejňovaný, má byť transparentným, nezávislým, objektívnym a aplikovateľným hodnotením daňových subjektov na základe plnenia si povinností voči finančnej správe.
Postup pri prideľovaní indexu daňovej spoľahlivosti:
• Daňovému subjektu bude zaslané oznámenie o indexe daňovej spoľahlivosti (do konca mesiaca po uplynutí hodnoteného obdobia, ktorým bude kalendárny polrok).
• Ak následne k zmenám nedôjde, ďalšie oznámenie nebude zasielané.
• V oznámení budú uvedené benefity pre vysoko spoľahlivých a malusy pre nespoľahlivých.
• Voči oznámeniu bude možné podať námietku (nemá odkladný účinok).
• Kritériá, na základe ktorých sa bude určovať (prideľovať) index daňovej spoľahlivosti budú upravené vo vyhláške ministerstva financií.
• Samotné podrobnosti o nárokoch a podmienkach jeho určovania budú zverejnené na webovom sídle finančného riaditeľstva.
• Podľa prechodného ustanovenia budú oznámenia zaslané do 28.2.2022, zoznam bude zverejnený do 30.6.2022
✓ Zavedenie ustanovenia upravujúceho tzv. rozhodnutie o vylúčení
Dôvody zavedenia:
• Zefektívnenie boja proti daňovým podvodom (limitovanie zneužívania tzv. bielych koní).
• Uvedené ustanovenie sa navrhuje v súvislosti s úpravou diskvalifikácie osôb v Obchodnom zákonníku aj aj v zákone o súdoch.
Koho sa má týkať rozhodnutie o vylúčení?
• Fyzických osôb v pozícii štatutára alebo člena štatutárneho orgánu daňového subjektu (t.j. netýka sa samotného daňového subjektu)
Čo má byť následkom rozhodnutia o vylúčení?
• Zákaz vylúčenej fyzickej osobe vykonávať funkciu štatutára , člena štatutárneho orgánu alebo člena dozorného orgánu (ako aj napr. vedúceho organizačnej zložky podniku, vedúceho podniku zahraničnej osoby, prokuristu…)
Kedy môže správca dane vydať rozhodnutie o vylúčení?
1.ak ide o fyzickú osobu, ktorá je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu u daňového subjektu, ktorý neumožnil vykonať daňovú kontrolu nadmerného odpočtu do troch mesiacov od jej začatia a z toto dôvodu mu zanikol nárok na vrátenie nadmerného odpočtu a súčasne výška jeho daňového nedoplatku a nedoplatku na inom peňažnom plnení je v úhrne 5000 eur viac ako jeden rok od splatnosti (t.j. ide o prípady, kedy je daňová kontrola ukončená podľa § 46 ods. 9 písm. c) Daňového poriadku)
2. ak ide o fyzickú osobu, ktorá bola u daňového subjektu štatutárnym orgánom alebo vo funkcii člena štatutárneho orgánu, v čase keď daňový subjekt podal daňové priznanie na dani z pridanej neumožnil vykonať daňovú kontrolu nadmerného odpočtu do troch mesiacov od jej začatia a z toto dôvodu mu zanikol nárok na vrátenie nadmerného odpočtu hodnoty . (t.j. ide o prípady, kedy je daňová kontrola ukončená podľa § 46 ods. 9 písm. c) Daňového poriadku)
Príklady:
Príklad č. 1
Daňový subjekt mal ukončenú daňovú kontrolu podľa § 46 ods. 9 písm. c) a má:
– daňový nedoplatok vo výške 5000 eur počas 13 mesiacov od splatnosti a zároveň má
– nedoplatok na inom peňažnom plnení vo výške 0 eur.
Fyzická osoba, ktorá je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu u takéhoto daňového subjektu bude vylúčená, pretože výška aspoň jedného z uvedených nedoplatkov je dosahuje 5000 eur a tento nedoplatok má viac ako jeden rok od splatnosti.
Príklad č. 2
Daňový subjekt mal ukončenú daňovú kontrolu podľa § 46 ods. 9 písm. c) a má:
– daňový nedoplatok vo výške 3000 eur počas 5 mesiacov od splatnosti a zároveň má
– nedoplatok na inom peňažnom plnení vo výške 2000 eur počas 14 mesiacov od splatnosti.
Fyzická osoba, ktorá je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu u takéhoto daňového subjektu, nebude vylúčená, pretože nedoplatky síce dosahujú v úhrne minimálnu výšku 5000 eur, avšak v tejto výške neexistovali počas celého roka od ich splatnosti.
Aká je doba vylúčenia?
• Tri roky od právoplatnosti rozhodnutia o vylúčení.
Možno podať voči rozhodnutiu o vylúčení odvolanie?
• Áno, zavádza sa možnosť podať odvolanie voči rozhodnutiu o vylúčení, avšak nebude možné podať voči nemu mimoriadne opravné prostriedky (podnet na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania a návrh na obnovu konania).
• Rozhodnutie bude preskúmateľné súdom .
• Rovnopis rozhodnutia o vylúčení bude správca dane doručovať príslušnému súdu s diskvalifikačným listom , pričom podanie správnej žaloby ovplyvňuje zaslanie diskvalifikačného listu. O podaní správnej žaloby fyzická osoba bezodkladne informuje správcu dane.
Kedy nebude možné vydať rozhodnutie o vylúčení?
• Rozhodnutie o vylúčení podľa podmienok uvedených v zákone nebude možné vydať v prípadoch:
– prebiehajúceho daňového exekučného konania,
– prebiehajúceho konkurzného alebo reštrukturalizačného konania,
– ak je povolený odklad platenia dane alebo splátky dane.
Opatrenia zamerané na znižovanie administratívnej záťaže
✓ Zrušenie ustanovení upravujúcich súhrnný protokol (z dôvodu nevyužívania v praxi)
✓ Úpravy vo vzťahu k dokazovaniu
• Zavedenie možnosti správcovi dane vykonať tzv. spoločné úkony (spoločné ústne pojednávanie, výsluch svedkov, výsluch znalcov…).
• Vypočutie svedka alebo znalca prostredníctvo digitálnych technológií (podmienky a podrobnosti o spôsobe vypočutia uverejní finančné riaditeľstvo na webovom sídle)
✓ Úpravy vo vzťahu k záväzným stanoviskám
• Za účelom umožnenia daňovým subjektom častejšie využívať možnosť požiadať o záväzné stanovisko sa navrhuje zníženie sumy úhrady na 1000 eur (u vysoko spoľahlivého subjektu zníženie na polovicu). Podľa informácií uvedených v dôvodovej správe sa navrhovaná suma viaže na poskytnutie záväzného stanoviska k jednému obchodnému prípadu a jednému právnemu predpisu
• Zjednocuje sa lehota pre daňový subjekt a správcu dane na 10 dní (zasielanie výzvy zo strany správcu dane na doplnenie žiadosti, pre daňový subjekt lehota na doplnenie podania).
✓ Sprístupňovanie daňového spisu
• Daňovým subjektom bude umožnené nazrieť do spisu nasledujúci pracovný deň po tom ako o to požiadajú (telefonicky, elektronicky, listinne).
✓ Úpravy vo vzťahu k registračnému konaniu
• Navrhuje sa zrušenie osvedčení o registrácii tzv. kartičiek, tieto osvedčenia (kartičky) sa nebudú musieť vracať (okrem prípadov, ak tak stanoví osobitný predpis).
• Správca dane bude vydávať rozhodnutie o registrácii, v prípade zapísania zmien daňový subjekt nebude musieť predkladať toto rozhodnutie na ich zapísanie.
• V súvislosti so zmenami v oblasti registračného konania budú vykonané úpravy v súvisiacich daňových predpisoch (zákon o DPH, zákony o spotrebných daniach).
✓ Úpravy vo vzťahu k oznamovacej povinnosti
• Daňový subjekt nebude musieť oznamovať údaje, ktoré finančná správa získava z iných zdrojov alebo sú jej priamo oznamované inými orgánmi, voči ktorým si daňový subjekt plnil oznamovaciu povinnosť alebo sú jej sprístupňované vo verejných alebo neverejných registroch (uvedené nebude platiť, ak to vyžaduje iný právny predpis).
✓ Úpravy vo vzťahu k predvolaniu a predvedeniu
• Neúčasť osoby, ktorá je pri správe dane nevyhnutná bude musieť byť preukázaná (napr. predvolaná osoba spolu s ospravedlnením bude musieť predložiť aj dôkazy o tom, že sa nemohla zo závažných dôvodov alebo na základe okolností hodných osobitného zreteľa zúčastniť na
požadovanom úkone pri správe daní)
✓ Ďalšie úpravy v Daňovom poriadku
budú vykonané napr.:
• Vo vzťahu k zániku práva vyrubiť daň sa navrhuje vypustiť 7 – ročnú lehotu na zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane v prípade uplatňovania daňovej straty.
• Vo vzťahu k ukladaniu pokút, vo vzťahu k zániku daňového nedoplatku (spresnenie momentu zániku daňového nedoplatku vo vymedzených prípadoch), vo vzťahu k vyrubovaniu úroku z omeškania (napr. úrok by sa nemal vyrubovať počas konkurzu, ….), ostatné legislatívnotechnické úpravy.
Zákon o DPH
✓ Zavedenie novej oznamovacej povinnosti platiteľov dane (ustanovenia účinné od
15.11.2021)
• Bude zavedená povinnosť každému platiteľovi oznámiť každý vlastný účet (platobný , vkladový –ďalej len „bankový účet“) vedený u tuzemského alebo zahraničného poskytovateľa platobných služieb, ktoré používa na podnikanie, ktoré je predmetom DPH podľa §2 zákona o DPH
Ktorých platiteľov sa dotkne táto povinnosť?
• Registrovaných k 15. novembru 2021.
• Novoregistrovaných po tomto dátume.
Lehoty na splnenie povinnosti:
• Tie zdaniteľné osoby, ktoré majú k 15.11.2021 štatút platiteľa dane z pridanej hodnoty budú povinné túto povinnosť splniť od 15. novembra do 30 novembra 2021.
• Ostatné osoby budú povinné túto povinnosť splniť bezodkladne po tom, ako sa stanú platiteľmi alebo po bezodkladne po zriadení takéhoto účtu.
Čo ak majú platitelia viac bankových účtov, nahlasujú ich všetky?
• Platitelia budú nahlasovať len tie účty, ktoré plánujú používať na podnikanie, ktoré je predmetom dane podľa §2 zákona o DPH.
• V prípade, ak sa rozhodnú používať aj iné účty, resp. rozhodnú prestať používať niektoré účty, budú povinní bezodkladne zmenu oznámiť správcovi dane (doplnenie, zrušenie).
Výnimky z oznamovacej povinnosti
• Poskytovatelia platobných služieb vo vzťahu k iným ako platobným účtom určeným na zúčtovanie platobných operácií, ktoré sú vedené pre tohto poskytovateľa platobných služieb (tzv. interné bankové účty)
Ako sa bude oznamovacia povinnosť plniť?
• Na osobitnom formulári, ktorého vzor určí a zverejní na webovom sídle FR SR.
• Formulár bude dostupný v elektronickej podateľni.
• Formulár bude predvyplnený o identifikačné údaje a čísla bankových účtov, ktoré má finančná správa k dispozícii a platiteľ tak len označí vybrané čísla bankových účtov.
• Povinnosť vyplniť formulár sa tak bude vzťahovať len na čísla účtov vedených u zahraničných poskytovateľom platobných služieb a na tie bankové účty, ktoré poskytovatelia platobných služieb nestihli správcovi dane oznámiť.
Aký postup uplatnia platitelia využívajúci účet, ktorého nie sú vlastníkmi (napr. v prípade
cash pooling – u)?
• V tomto prípade sa takýto účet považuje za vlastný účet platiteľa a tento sú povinný oznámiť .Platiteľ bude povinný identifikovať skutočného vlastníka bankového účtu a skutočný vlastník bankového účtu bude zodpovedať spoločne a nerozdielne za daň uvedenú na faktúre, ktorú dodávateľ nezaplatí v lehote splatnosti dane a ak protihodnota alebo jej časť bola zaplatená na takýto účet.
Čo ďalej vyplýva z oznamovacej povinnosti?
• FR SR bude z oznámených účtov vyhotovovať zoznam, ktorý zverejní na svojom webovom sídle a bude ho pravidelne aktualizovať.
• Oznamovacia povinnosť bude mať dopady na výkon správy dani ako aj na práva a povinnosti platiteľov napr. v oblasti:
– Vracania negatívnej sumy dane, preplatkov a nadmerných odpočtov.
– Ručenia za daň.
– Možnosti rozdelenia úhrady za dodávaný tovar alebo službu (split payment).
– Sankcie.
Vrátenie zápornej dane z dôvodu oneskorenej registrácie pre daň
• Správca dane vráti zápornú daň na oznámený účet.
• Ak platiteľ neoznámil účet, správca dane vráti daň do 10 dní odo dňa jeho oznámenia.
Vrátenie nadmerného odpočtu
• Správca dane vyplatí nadmerný odpočet na oznámený účet.
• Ak platiteľ neoznámil účet, správca dane vráti daň do 10 dní odo dňa jeho oznámenia (postup pri vrátení preplatku podľa Daňového poriadku zostáva zachovaný).
Sankcie
• Ak platiteľ uvedie na formulári nesprávne, nepravdivé alebo neúplne údaje, správca dane mu uloží pokutu do 10 000 eur (s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku protiprávneho stavu).
Ručenie
• V súvislosti so zavedením novej oznamovacej povinnosti dochádza k rozšíreniu okruhu domnienok podľa §69 ods. 14 zákona o DPH, ktoré predstavujú dostatočné dôvody na to, že platiteľ v pozícii odberateľa vedieť mal alebo vedieť mohol, že dodávateľ nezaplatí daň z dodaného tovaru alebo služby .
• Takouto novou domnienkou, ktorá predstavuje dostatočný dôvod, že odberateľ vedieť mal alebo vedieť mohol bude zaplatenie za dodanie plnenia na iný bankový účet, ako bankový účet dodávateľa, ktorý bol zverejnený v zozname, pričom za deň uskutočnenia platby sa na tieto účely považuje deň, kedy platiteľ zadal poskytovateľovi platobných služieb pokyn na prevod alebo pokyn k vkladu .
Príklad:
Platiteľ Alfa dodal platiteľovi Beta tovar v cene 10 000 eur. Platiteľ Alfa vyhotovil faktúru, na ktorej požaduje úhradu na bankový účet, ktorý neoznámil FR SR (účet sa nenachádza v zozname).
Platiteľ Beta aj napriek tomu uhradí za dodaný tovar na tento účet.
Aké riziká z takéhoto postupu vyplývajú pre spoločnosť Beta?
Ak dodávateľ Alfa nezaplatí správcovi daň v lehote splatnosti, spoločnosť Beta sa stáva ručiteľom za daň uvedenú na faktúre. Správca dane môže rozhodnutím tejto spoločnosti uložiť povinnosť zaplatiť daň, ktorú z tohto plnenia nezaplatila spoločnosť Alfa.
Ako sa môže platiteľ Beta vyhnúť takémuto ručeniu?
1. Skontroluje si pri platbe , či dodávateľ oznámil číslo účtu, na ktorý ide vykonať platbu FR SR a uhradí na zverejnený účet.
2. Alebo môže využiť inštitút rozdelenej platby tzv. split payment a sumu základu dane uhradí na bankový účet uvedený na faktúre a sumu DPH uhradí na osobný účet dodávateľa (daňovníka) vedený u správcu dane (t.j. sumu DPH neuhradí dodávateľovi, ale správcovi dane).
✓ Osobitný spôsob úhrady dane
• Zavádza sa možnosť zaplatiť daň uvedenú na faktúre o dodaní tovaru alebo služby správcovi dane, ak odberateľ v čase vzniku daňovej povinnosti vedieť mal alebo vedieť mohol, že daň alebo jej časť z dodania nebude zaplatená.
• Odberateľ uhradí daň na osobitný účet daňovníka dodávateľa a platbu je povinný označiť tak, ako by ju platiť dodávateľ.
• V tejto súvislosti sa zavádza nový zoznam, v ktorom budú uvedené osobitné účty daňovníkov všetkých platiteľov DPH.
• Najneskorší moment, kedy tak odberateľ môže urobiť je moment doručenia rozhodnutia o ručení za daň odberateľovi.
• V prípade uplatnenia osobitného spôsobu úhrady dane sa ručenie neuplatní.
Aký postup sa uplatní u dodávateľa, ak odberateľ využil osobitný spôsob úhrady dane –
split payment?
• U dodávateľa sa takto uhradená daň považuje za daňový preplatok a uplatnia sa ustanovenia Daňového poriadku upravujúce postup pri vrátení daňového preplatku okrem prípadov, ak sa počas lehoty na vrátenie preplatku začne daňová kontrola.
• Zákon zamedzuje odberateľovi požiadať o preúčtovanie preplatku podľa §55 ods. 11 Daňového poriadku.
✓ Ďalšie zmeny a doplnenia zákona o DPH sa týkajú napr.
• Zmeny v registračných ustanoveniach.
– Nahradenie osvedčení o registrácii (kartičiek) rozhodnutím.
– Zamedzuje sa voči rozhodnutiu o registrácii podať odvolanie.
• Zmeny v oblasti skupinovej registrácie.
• Zmeny v oblasti opravy odpočítanej dane pri nevymožiteľnej pohľadávke.
• Zmeny a doplnenia osobitných úprav (§68 až 68ca)..