S účinnosťou od 1. augusta 2016 sú v zmysle zákona č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente všetky elektronické schránky právnických osôb zriadených na ústrednom portáli automaticky aktivované na doručovanie.
Aktivácia elektronickej schránky umožní jej využívanie na elektronické doručovanie úradných rozhodnutí od orgánov verejnej moci. V praxi to znamená, že od augusta môžu byť do elektronických schránok právnických osôb doručované úradné rozhodnutia v elektronickej forme. Doručené elektronické rozhodnutie do schránky má rovnaký právny účinok akoby bolo doručované v listinnej forme. Doručenie v tomto prípade potvrdzuje elektronická doručenka zasielaná do schránky.
Povinná aktivácia elektronických schránok sa týka právnických osôb a zapísaných organizačných zložiek. Týmto subjektom neboli zatiaľ elektronické schránky povinne (na základe zákona) aktivované na doručovanie. O ich aktiváciu mohol takýto subjekt požiadať dobrovoľne.
Zmena, ktorá nastala 1. augusta 2016 spočíva v tom, že proces aktivácie elektronickej schránky týchto subjektov sa začne priamo zo zákona, tzv. „povinne“. Na začatie povinnej aktivácie nie je potrebný žiaden úkon majiteľa, aktiváciu elektronickej schránky vykoná správca modulu elektronických schránok (Úrad vlády Slovenskej republiky).
Celý proces aktivácie elektronických schránok právnických osôb a zapísaných organizačných zložiek bude prebiehať postupne:
proces aktivácie sa začne 1. augusta 2016 a bude ukončený 1. 1. 2017,
po 1. auguste sa budú v rámci prechodného obdobia schránky automaticky aktivovať na doručovanie a to momentom prvého prístupu (prvého prihlásenia) osoby oprávnenej pristupovať a disponovať za právnickú osobu alebo zapísanú organizačnú zložku s elektronickou schránkou do elektronickej schránky, alebo
najneskôr 1. januára 2017, kedy budú aktivované na doručovanie všetky elektronické schránky právnických osôb a organizačných zložiek (aj tie, do ktorých nebolo počas prechodného obdobia vstúpené).
Elektronická schránka právnických osôb a zapísaných organizačných zložiek, bude teda aktivovaná v momente, podľa toho, ktorá z uvedených skutočností nastane skôr. Povinná aktivácia elektronických schránok sa nevzťahuje na fyzické osoby a fyzické osoby – podnikateľov, ktorí si môžu aktivovať svoje schránky kedykoľvek dobrovoľne na stránke www.slovensko.sk.
Bližšie informácie k postupu pri aktivácii elektronických schránok nájdete v Metodickom usmernení k povinnej aktivácii. [.pdf, 276.3 kB]
Prístup do elektronickej schránky právnickej osoby má automaticky jej štatutárny zástupca. Do schránky sa štatutár alebo ním poverená osoba môže prihlásiť iba občianskym preukazom s elektronickým čipom a osobným bezpečnostným kódom (BOK). Občiansky preukaz s čipom a BOK-om je potrebné si vybaviť na oddelení dokladov Okresného riaditeľstva Policajného zboru alebo v kontaktných centrách Ministerstva vnútra SR. Bez občianskeho preukazu s aktivovaným čipom nie je možné do schránky pristupovať a kontrolovať jej obsah.
Ak ide o zahraničnú fyzickú osobu alebo právnickú osobu, táto nemá možnosť získať občiansky preukaz s čipom, keďže je viazaná na občianstvo SR. Ak je štatutárny zástupca právnickej osoby zahraničná osoba, na úplný prístup k elektronickej schránke právnickej osoby môže udeliť oprávnenie fyzickej osobe (občanovi SR, ktorý má občiansky preukaz s elektronickým čipom).
Formulár nájdete na adrese:
https://www.slovensko.sk/_img/CMS4/Ziadosti/Ziadost_o_udelenie_opravnenia_na_pristup_PO.pdf
Udelenie oprávnenia na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou sa zasiela v listinnej podobe s úradne osvedčeným podpisom majiteľa elektronickej schránky právnickej osoby na adresu: Úrad vlády SR, P. O. BOX 11, Námestie slobody 1, 810 05 Bratislava 15.
Listinná žiadosť musí byť v prípade úradného osvedčovania podpisu majiteľa elektronickej schránky mimo územia SR doplnená o tzv. apostil (v prípade, ak ide o niektorý zo zmluvných štátov Dohovoru č. 213/2002 Z. z. o zrušení požiadavky vyššieho overenia zahraničných verejných listín), alebo ak ide o štát, ktorý nie je zmluvnou stranou tohto Dohovoru, vyžaduje sa konzulárna superlegalizácia.
Prihlasovanie prostredníctvom dokladu o pobyte:
Vydanie dokladu o pobyte pre cudzincov upravuje zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov. Súčasťou dokladu je na požiadanie aj elektronický čip, ktorý vydáva príslušný policajný útvar SR. V prípade, že chce zahraničný štatutár, ktorý disponuje dokladom o pobyte pristupovať do elektronickej schránky právnickej osoby, zašle (v listinnej podobe) Žiadosť o zriadenie elektronickej schránky fyzickej osoby, ktorá nie je štátnym občanom SR.
Tlačivo žiadosti je dostupné na portáli slovensko.sk v sekcii Dokumenty a tlačivá: https://www.slovensko.sk/sk/dokumenty-a-tlaciva/_1/A/ac8072ff-eb42-48d5-8236-a5f500b4755e. Žiadosť podáva v listinnej podobe fyzická osoba s úradne osvedčeným podpisom. Žiadosť je potrebné zaslať na adresu: Úrad vlády SR, P. O. BOX 11, Námestie slobody 1, 810 05 Bratislava 15.
Prihlasovanie do elektronických schránok prostredníctvom alternatívneho autentifikátora nie je dostupné. Jeho vydávanie má v kompetencii Ministerstvo vnútra SR.
Súčasne by sme Vás chceli informovať, že podľa tlačovej správy Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky, Finančná správa zatiaľ nebude doručovať dokumenty do elektronických schránok daňovníkov na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk. Občania a aj podnikatelia majú plnohodnotný servis v podobe portálu finančnej správy www.financnasprava.sk. Daňovníci však nájdu na www.slovensko.sk komplexné informácie o možnostiach elektronickej komunikácie s daňovými a colnými úradmi a to bez potreby osobnej návštevy. Splnomocnenia, ktoré máme s Vašimi spoločnosťami v súčasnosti uzatvorené budú platiť aj naďalej.