Návrh zmien pri určovaní zdroja príjmov u daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou:
– v prípade poskytovania služieb aj na tie prípady, ak služby nebudú poskytované na území SR. Uvedené ustanovenie bude uplatniteľné výlučne voči daňovníkom zo štátov, s ktorými nemá SR uzavretú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia,
– príjmy z prevodu účasti alebo podielu na obchodnej spoločnosti alebo členského práva v družstve so sídlom na území SR sa presúvajú do nového ustanovenia a budú sa považovať za príjem plynúci zo zdrojov na území SR aj v prípade, ak plynú od daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou,
– za príjem plynúci zo zdrojov na území SR sa nepovažujú príjmy z prevodu štátnych dlhopisov a štátnych pokladničných poukážok,
– príjmy zo zdrojov na území SR sa navrhujú rozšíriť aj o príjmy z prevodu akcií, účasti alebo podielu v obchodnej spoločnosti alebo členského práva v družstve , ak táto spoločnosť alebo družstvo vlastní na území SR nehnuteľný majetok, ktorého účtovná hodnota vyplávajúca z účtovnej závierky za obdobie predchádzajúce prevodu je viac ako 50 % hodnoty vlastného imania. Uvedeným ustanovením sa implementuje špeciálne pravidlo vymedzené v článku 13 Modelovej zmluvy OECD,
– za účelom spresnenia sa dopĺňa nové písmeno, ktoré explicitne vymedzuje, že za príjem zo zdroja na území SR sa považuje aj rozdiel medzi vyššou hodnotou nepeňažného vkladu započítaného na vklad a hodnotou vkladaného majetku aj u daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou,
– definícia stálej prevádzkarne sa rozširuje aj o koncept tzv. „službovej stálej prevádzkarne“,
– z dôvodu aktualizácie Smernice OECD pre nadnárodné spoločnosti a správu daní, ktorou sa mení prístup k výberu metódy transferového oceňovania sa navrhujú vykonať zmeny tak, aby voľba metódy pre stanovenie transferových cien mala vždy za cieľ nachádzať najvhodnejšiu metódu pre konkrétny prípad berúc do úvahy všetky okolnosti a podmienky transakcií. Keďže v oblasti transferového oceňovania je niekedy obtiažne nájsť situácie, kedy porovnávané podmienky sú úplne identické, novela zavádza ako postačujúce, aby medzi porovnávanými situáciami neboli rozdiely významného charakteru,
– navrhuje sa vymedziť lehotu na podanie žiadosti o odsúhlasenie metódy ocenenia a to najneskôr 60 dní pred začiatkom zdaňovacieho obdobia, počas ktorého sa odsúhlasená metóda bude uplatňovať. Zároveň sa zdôrazňuje, že správca dane nie je povinný v každom prípade odsúhlasiť navrhovanú metódu. Navrhovaná novela ustanovuje možnosť správcovi dane alebo finančnému riaditeľstvu vyžiadať si dokumentáciu kedykoľvek (keď to bude s ohľadom na skutočnosti považovať za potrebné) , nielen v procese daňovej kontroly,
– príjmy plynúce daňovníkom s obmedzenou daňovou povinnosťou zo zdrojov na území SR za poskytovanie služieb (§16 ods. 1 písm. c)) už nebudú zdaňované daňovou vyberanou zrážkou ale prostredníctvom zabezpečenia dane,
– v rámci zabezpečenia dane sa dopĺňa zvýšená sadzba dane (35 %) , ktorú má platiteľ zabezpečovať voči daňovníkom nezmluvných štátov vymedzených v § 2 písm. x) zákona. Zároveň bude mať platiteľ dane oznamovaciu povinnosť voči správcovi dane v rovnakej lehote na tlačive, ktoré vor urči FR,
– pri metóde vyňatia sa dopĺňa daňová strata a pri fyzických osobách sa upresňuje vyčíslenie základu dane.,